Ma, amikor a nemzetközi szaksajtó már lassan másról sem szól, mint a közösségi toborzásról, addig a hr szakemberek többsége még életében nem lépett be a LinkedIn-re! Sőt, meg merem kockáztatni, hogy még a Facebook-ra sem, miközben komoly munkakörökre hónapokig szenvednek, mire egyáltalán félig alkalmas jelöltet is találnak!
Nincs ez másként a vezetőkkel sem, nem véletlen, hogy komoly cégek 40 évesnél idősebb vezetői menedzsment konferenciákon azon töprengenek, hogy mit kezdjenek a 35-nél fiatalabb, már az interneten, mobiltelefonon, és közösségi hálózatokon felnőtt nemzedékkel, szokásaikkal, munkakultúrájukkal?
Egy biztos, a közösségi hálózatoknak köszönhetően rohamosan változik a munka világa is, bizonyos munkakörökbe, bizonyos nemzedékek toborzására már kihagyhatatlanok, mégis a legnagyobbak közül is csak néhány multicégnek van Facebook-on karrieroldala (pl. Audi, Bosch)?
Mielőtt még tovább fokoznám a szakmai bűntudatod (amennyiben igazak rád a fenti állítások), elárulom, hogy Magyarországon még a pályázók munkakeresési kultúrája is jócskán elmarad a nyugat-európaitól, de különösen az amerikaitól. Míg az USA-ban és Angliában Twitterre feltenni egy álláshirdetést annyira magától értetődik, mint 5 éve az Expressz-ben hirdetni, addig nálunk a Twitterről egyenesen hiányoznak az álláskeresők!
A LinkedIn már alakul, a nagyon kvalifikált munkavállalók már kezdik felfedezni, de közülük is csak az angolul min. írni-olvasni tudók, ugyanis a LinkedIn nyelve az angol, nincs magyar menüje.
A Facebook-on viszont elérhető szinte a teljes 30 év alatti korosztály!
Ehhez képest leizzadtam, míg egyáltalán az Audi és a Bosch karrier oldalát megtaláltam, közülük is csak az Audi Hungária szánt külön oldalt a Facebook-on az álláskeresők számára, Karrier az Audi Hungáriánál címmel.
Ők viszont nemcsak külön oldalt szenteltek neki, hanem a munkavállalói kommenteket pár napon belül meg is válaszolják. Az igazi pár órán belül lenne, de ma Magyarországon ez is az élmezőnynek számít.
Miben más egy karrier oldal és álláshirdetés a Facebook-on?
Mert egy Facebook karrier oldal egyik fő előnye pont az, hogy a munkavállalók akár még a jelentkezésük előtt kérdezhetnek, hogy érdemes-e pályázniuk, így az adott vállalat nemcsak sokkal relevánsabb pályázatokat fog kapni, hanem így olyanok is jelentkeznek, akik úgy gondolták nem nekik szól a hirdertés.
Arról már ne is beszélve, hogy az Audi karrier oldalán megjelenik egy álláshirdetés, vagy bármilyen ezzel kapcsolatos bejegyzés, az azonnal közel 3.000 ember üzenőfalán is megjelenik. Ha átlagosan csak 100 ismerőssel számolunk e 3.000 embernél, akkor minden egyes bejegyzést kb. 300.000 ember látja…
És még csak ezután jön a közösségi média igazi szépsége, amikor a „lájkolók” ismerőseiknek tovább ajánlják…
Hogyan függ ez össze a ma divatos hr brandinggel?
Főleg egy nagyvállalat eléggé személytelen szervezet kívülállók számára, ezért nekik a közösségi média ideális eszköz, hogy a potenciális munkavállalók felé személyes arcot mutassanak, és azok számára is vonzó munkahellyé váljanak, akik egyáltalán reagálnak semmilyen álláshirdetésükre.
Vonzóvá válni?
Igen, pont a 30 alatti korosztály számára már nem annyira vonzó a fogyasztói társadalom, az észnélküli hajtás a javakért, számukra sokkal fontosabbak más értékek, mint:
- munka és magánélet egyensúlya;
- előrementel;
- környezettudatosság;
csak a teljesség igénye nélkül. Ők már nem vacakolnak évekig, ha nem tetszik egy munkahely, akkor pikk-pakk váltanak! E korosztály legjobbjait már nem lehet egy a Profession.hu-n elhelyezett, „kettő egy tucat” típusú, semmitmondó álláshirdetésekkel jelentkezésre bírni, az ingyenes álláshirdetési portálok meg a fejükben sem léteznek.
Különösen a hiányszakmákban dolgozók: mérnökök, informatikusok, és különösen a jó pár év gyakorlattal rendelkezők cégünkhöz vonzására már haladni kell a korral és a hr osztálynak meg kell jelennie a Facebook-on és a LinkedIn-en.
Tudom, hogy sokaknak még az álláshirdetésekkel is komoly gondja van, és még az álláhirdetés írásban is komoly tartalékok vannak, ezért is a következő tréning 90%-ban az álláhirdetés írásról és annak gyakorlásáról fog szólni, azonban a végén megnézzük, hogyan és miként lenne érdemes cégednek megjelenni a 2 fő közösségi hálózaton (Facebook és LinkedIn), hogy az iparágatok legjobb, legtehetségesebb munkavállalóit is:
- el tudjátok érni,
- meg tudjátok szólítani,
- és olyan számukra vonzó képet tudjatok nekik mutatni,
hogy maguktól és örömmel jelentkezzenek hozzátok! Akit komolyabban érdekel, annak pedig júniusban tervezek egy kifejezetten közösségi toborzás konferenciát a témában szakavatott vendégelőadókkal…
- 18megosztás
- 18Facebook
Szia Tamás!
Érdekes, hogy ez az írásod eddig senkiben nem ébresztett gondolatokat…
Lehet, hogy mindenki magára vette a dorgálást és most mélyen elgondolkodva épp a hiányosság pótlásán dolgozik?
Reméljük a legjobbakat! 🙂
Bocsánat az ironizálásért!
Magam sem vagyok profi fölhasználója az említett oldalaknak, különösen a LinkedIn-nek, de hiszek benne, hogy a jövőben már nem lehet kikerülni ezeket a lehetőségeket sem.
Üdv, Gizi