Főleg nagy szervezetekben ismert jelenség, hogy a hierarchiában addig léptetik felfelé az embereket, amíg olyan magas pozícióba nem kerülnek, amire már teljesen alkalmatlanok. Ezt nevezik a jelenség felismerője alapján „Péter-elvnek”, de arról nemigen szól a fáma, hogy ez a cégtulajdonosokra is ugyanígy igaz lehet!
Pedig az elmúlt 15 évben nagyon sokszor találkoztam ezzel a jelenséggel, sőt jó pár komoly szervezetfejlesztési munkám törte derékba, amikor az ügyfél céget sikerült duplázni, de a háromszorozódás már nem jött össze, mert beleütköztünk magának a cégtulajdonosnak a korlátaiba!
A kérdés csak az, hogyan lehet ezt a helyzetet felismerni, és mit lehet tenni ellene?
Nézzük meg először, hogy milyen jelek árulkodnak arról, hogy a cégtulajdonoson túlnőtt a saját vállalkozása:
- Az addig a vállalkozás motorjának számító, innovatív cégtulajdonos kezdeményezőkészsége megszűnik, sőt munkatársai egyre többször érzik azt, hogy javaslataikkal, ötleteikkel falba ütköznek nála,
- A munkatársaiban addig megbízó cégtulajdonos egyre bizalmatlanabbá, gyanakvóbbá válik, és egyre több dolgot talál ki munkatársai piszkálására,
- A cégtulajdonos egyre kevesebbet foglalkozik a vevőkkel, ezért szépen lassan elveszíti a kapcsolatát a piaccal, és egyre több olyan döntést hoz, ami nemhogy segítené, hanem egyenesen akadályozza az értékesítést, és a vevők megfelelő kiszolgálását,
- A korábban határozott cégtulajdonos egyre nehezebben hoz meg döntéseket, sokat hezitál, és egyre tovább tart míg végre elhatározza magát, főleg stratégiai és személyzeti kérdésekben,
- Egyre több, főleg stratégiai döntést eleve meg sem hoz (pl. személycserék – különösen családtagok, rokonok, barátok, ismerősök -, beruházások, fejlesztések), ami miatt egyre jobban lemarad a vállalkozás a piac élvonalától,
- Egyre több problémáról eleve tudomást sem vesz, mint a strucc, a fejét a homokba dugja,
- Ugyanúgy beindul a taktikázás, mint a nagy szervezetek hasonló vezetőinél, a cégtulajdonos elkezd félni azoktól, akikről úgy gondolja, hogy veszélyt jelentenek rá, és a vállalkozására (és ebben ne is keress bármiféle ésszerűséget),
- A cégtulajdonos elkezd „bizalmasokat” maga köré gyűjteni, fontosabbá válik számára a hatalom, mint az innováció,
- A hatalmi mámor részeként beindulnak a fokozott büntetések és jutalmazások, továbbá „aki nem a barátunk, az az ellenségünk” típusú gondolkozás,
- és még folytathatnám, de kérlek, hogy saját személyes tapasztalataidat oszd meg velem és a többi olvasóval a kommentek között!
Természetesen a cégtulajdonosok is sokfélék, ezért más-más módon nyilvánul meg náluk a Péter-elv, a fenti felsorolásban igyekeztem csokorba gyűjteni a leggyakoribb reakciókat.
Egy barátom egyébként ezt a jelenséget egyenesen a magassági mámorhoz hasonlította, ami már 2.500 m feletti magasságban felléphet, és amit az oxigén hiánya okoz. 5.000 m felett már egyre jellemzőbbé válik, hogy az ember teljesen elveszíti a józan ítélőképességét, a komoly problémákat semmibe veszi, jelentőségüket nem érzi, extrém esetben akár vihogva a szakadékba képes ugrani, és hülyének néz mindenkit, aki figyelmeztetni próbálja a veszélyre…
Mi a megoldás?
Itt is ugyanaz, mint a bárhol másutt, az az tanulás (pl. cégvezetés, marketing, hr), és személyiségfejlesztés (pl. tréningek, coaching), továbbá mint a hegymászóknál, lassú hozzászoktatás. Magyarul minél gyorsabban fejlődik a vállalkozás, annál nagyobb eséllyel következik be, hogy túlnő a tulajdonos/ügyvezető képességein és tudásán.
Van, aki külső tanácsadót fogad, hogy segítsen neki, de ez annak ellenére, hogy sok esetben szükséges lépés, önmagában nem elég! Lehet, hogy itt most magam ellen beszélek, de sok-sok év tapasztalata azt mutatja, ha a cégvezető személyesen nem fejlődik, akkor hívhatják a világ legjobb, legdrágább tanácsadóit is, ők nem fogják helyette vezetni a céget, csak megmutatják az utat és segítenek továbbépíteni!
Egy hasonló példával élve, ha autóversenyző vagy, hiába veszed meg a legjobb kocsit, hiába költesz milliókat a legjobb alkatrészekre, ha nem fejleszted a vezetői és versenyzői képességeidet és tudásodat, akkor soha nem leszel bajnok!
Nincs mese, aki vállalkozást alapít, beszáll egy versenybe – sok iparágban gyilkos versenybe -, így ha nem fejlődik, nem tartja folyamatosan naprakészen a tudását, akkor menthetetlenül el fog vérezni ebben a versenyben.
Persze a kormányt, a multikat mindig lehet szidni, mert magunkba nézni és szembesülni a hibáinkkal, majd megpróbálni változtatni rajtuk sokkal nehezebb…
- 49megosztás
- 49Facebook
Kedves Tamás!
Tökéletesen megfogalmazott 10 pont. Nagy erény mikor valóban egy személy rájön, hogy a konfliktus kerülés a lehető legrosszabb megoldás. Jó a problémákat feltárni, szembesülni és megfogalmazni, kimondani (nem a mániákus hibakeresést értem ez alatt) és megtenni a fejlődéshez szükséges intézkedéseket.
Személyes majd közvetlen környezet és végül az egész vállalat területén.
Személyesen érintett voltam egy ilyen helyzetben mint megbízott tanácsadó.
További sok sikert és jó szerencsét kívánok!
Lehel A.