Manapság rendkívül divatos téma a munkatársak motiválásáról beszélni, ráadásul módszerek, tréningek, könyvek özöne áll rendelkezésre, mégis azt látom, hogy a legtöbb vezető számára ez a legkeményebb dió. Nekem ez azt mutatja, hogy valami lényeges dolgot nem mondanak el a motivációs trénerek és szakemberek ahhoz, hogy a vezetők többsége ezt jól tudja csinálni.
Ezek közül a legfontosabb, hogy vannak alapfeltételei annak, hogy bárkit is motiválni tudjál a környezetedben. Igen, itt nemcsak a munkatársaidra gondolok, hanem akár a kollégáidra, családtagjaidra, barátaidra, elvileg bárkire. E nélkül a dolog nélkül ugyanis esélyed sincs bárkit is motiválni!
Decemberi tréningemen, amely a munkatársak motiválásáról szólt, elég sokat beszéltem arról, hogy esélyed sincs motiválni munkatársaidat anélkül, hogy te motivált lennél. Vagy el tudsz képzelni egy eléggé depressziós mentalitású vezetőt, aki megpróbálja munkatársait motiválni, hogy annak vajon mi lesz a végeredménye?
Vagy el tudnád képzelni a Micimackóból Fülest, hogy megpróbál másokat motiválni?
Brrr, engem a hideg is kirázott a gondolatra. Elég ha csak megszólal, és az embernek elmegy a maradék életkedve is! De ismerek olyan embert, akivel ha csak 5 percet beszélsz, akkor 1 napig az fog járni a fejedben, hogy jobb lenne inkább öngyilkossá válni, mert olyan rossz az élet, olyan reménytelen bármit is tenni.
Nem véletlen, hogy ennek az eredménye pont az ellenkezője, azaz munkatársai még azt a kevés motivációjukat is elveszítik, amivel addig rendelkeztek. Magyarul az, hogyan érzed magad a bőrödben eléggé ragadós, ezért vezetőként nagy a felelősséged. Ha te optimista és lelkes vagy a jövőt illetően, akkor szinte nem is kell motiválnod a munkatársaidat, mert már ettől is motiválttá válnak.
A másik nagy kérdés inkább az, hogyan válj motiválttá, ha most nem vagy az?
Előző blogbejegyzésemben már írtam róla, hogy időnként menj el konferenciákra, tréningekre, azaz folyamatosan képezd magad, szerezz új benyomásokat, kerülj képbe iparágad újdonságairól, trendjeiről. Azt látom, ha valakinek ezek hatására jó ötletei támadnak, azzal egy csapásra motiválttá válik.
A motiváltság és az innováció kéz a kézben járnak egymással, ugyanis az innovatív, kreatív vezetők alapban motiváltak, hiszen egy jó ötletnél semmi sem lelkesít jobban. Ehhez inspirációt kell szerezni, ebben viszont nagyon különbözőek az emberek. Van, aki egy jó konferencián, tréningen kap ihletet, és lesznek kiváló ötletei, míg van, aki inkább elvonul a világ zajától egy erdei faházba, és a nyugalom, a csend hozza ki belőle a jó ötleteket.
A jó öreg könyvek
Rendkívül jók inspiráció szerzésre a személyiségfejlesztő könyvek, amelyek megtanítanak a pozitív gondolkodásra és negatív érzelmeid uralására, mint pl. "A titok", Dale Carnegie: Sikerkaluz II., Maxvell Maltz: Pszichokibernetika, továbbá Steven R. Covey, Brian Tracy, L. Ron Hubbard és Napoleon Hill könyvei.
A könyveknek van egy további típusa, amelyek sikersztorikat mutatnak be, sokszor csak egy vállalatét, mint pl. Amazon.com, A Google sztori, A Mcdonald's birodalom, Üzleti siker Richard Branson módra, és nem utolsó sorban a magyar Graphi-sztori.
Összegezve, munkatársaid motiválásának alapja, hogy te magad, mint a vezetőjük motivált légy!
Erre nem születni kell, hanem önmagad fejlesztésével:
-
konferenciák,
-
tréningek,
-
szakkönyvek,
-
menedzsment könyvek,
-
személyiségfejlesztő könyvek
-
üzleti sikersztori könyvek,
folyamatosan táplálni kell a tüzet, a lelkesedést, mert egy vezető, aki nem fejleszti magát, az nem igazi vezető!
- 35megosztás
- 35Facebook
Tamás!
150%-ban igazad van! 🙂
üdv
Tamás